Social worker op de Antillen is zo slecht nog niet - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Tom Hunting - WaarBenJij.nu Social worker op de Antillen is zo slecht nog niet - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Tom Hunting - WaarBenJij.nu

Social worker op de Antillen is zo slecht nog niet

Blijf op de hoogte en volg Tom

30 Maart 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Leven als een social worker op de Nederlandse Antillen is zo slecht nog niet.

Ik ga nu alweer de 4de week in op dit prachtige eiland en begin me nu toch wel zorgen te maken of ik toch niet langer op dit eiland zou moeten blijven. Allereerst omdat het gewoon fantastisch is, lekker weer, veel te doen, leuke mensen en de tijd van mijn leven. Maar gezien het feit dat ik als social worker op dit eiland actief ben en hier veel werk in is. Ze hebben te weinig gecertificeerde/geschoolde social workers, waarbij ik vanuit verschillende samenwerking instanties al te horen heb gekregen, als je bereidt bent om hier te komen werken..Je bent meer dan welkom. Of nog beter gezegd, wie kan ik als social worker hier naar toe halen vanuit Nederland;)!!

Afgelopen weken ben ik meer en meer zelfstandig te werk gegaan. Ze hebben vertrouwen in mij en geven me meer en meer verantwoordelijkheid. Zodoende ben ik begonnen met het afnemen van assessments. Dit heb ik zowel gedaan op onze eigen kliniek, als op de Mental Health Foundation (MHF) (GGZ). Wat kan ik zeggen over de assessments. Nou ze zijn wat mij betreft zo langdradig, dat ik er van in slaap val. Laat staan een verslaafde die voor het gesprek nog iets heeft gebruikt wegens de spanning. Probeer je dan maar te concentreren. Het intakeformulier is gewoonweg te uitgebreid en wegens de samenwerking met MHF zal er een nieuw en verbeter intakeformulier worden opgesteld. Ze gaan zich dus specialiseren en richten op de zorg voor de cliënt. Als je het mij vraagt, Fantastische zet!!!

Terugkomend op de verslaafden. Ik ben van mening dat het afkicken heel moeilijk is voor de cliënten/ex-cliënten. Ik ben nu bijna een maand actief als social worker, maar heb al heel veel gezien en meegemaakt. Kinderen die trots over hun gebruik praten, ouderen die dagelijks onder invloed over straat lopen, de media die mensen aanzet tot het gebruik. Is toch te gek voor woorden…hoe moet je iemand in een traject van 8maanden van deze ongein afhelpen, als het hier spotgoedkoop is en op iedere hoek van de straat wel gebruikt/gekocht wordt. Zeg nou zelf… je hebt zoveel triggers op dit eiland om bij het verlaten van de kliniek, weer in het wereldje terecht te komen als verslaafde. Kortom, het is best lastig om als een niet verslaafde door het leven te gaan op Sint Maarten.

De groepstherapieën is nu mijn ding geworden. Ik verzorg op de dinsdag en de donderdag de bijeenkomsten en volledig naar mijn invulling. Dat is het mooiste, want dan kan ik onderwerpen bedenken die ik leuk en interessant vind. Ik merk meer en meer dat de clienten mij ook zien als een volwaardig medewerker, want ze stralen vertrouwen naar mij uit. Ze nemen mij in vertrouwen en vertellen ook levensverhalen. Nou ik heb bij GGNet destijds veel meegemaakt qua verhalen en gedachten, maar hier op Sint Maarten is het soms nog net iets heftiger. Maar dat is juist het mooie aan mijn werk, ik probeer ze dan ook veelal te motiveren en te stimuleren om het goede pad te bewandelen voor een mooie toekomst.

Preventie is nu ook op mijn pad gekomen en dat maakt het ook zo leuk op de woensdag. Geen groepstherapie of individuele begeleiding, maar met mijn collega Fernando op pad om preventie te geven en de samenwerkingspartners te bezoeken. Deze dag voel ik mijzelf echt een PR-Man. Beetje rondrijden en praten met alles en iedereen. Tijdens de preventie zullen we aantonen wat de nadelen zijn van het gebruik van alcohol/drugs en zullen we daar waar mogelijk is ook workshops/trainingen gaan geven. Heel interessant, maar vooral super leuk! Zo zie ik alle instellingen en doelgroepen op het eiland.

Wat mij bijgebleven is qua preventie is het gebruik onder de jongeren. We werden door een schoolmaatschappelijk werkster van een drietal scholen benaderd over het gebruik onder de jongeren van de basisschool. Ja, je leest het goed…scholieren van een basisschool. En het resultaat is wel zorgwekkend, eerder schrikbarend. Jongens die opscheppen over hun gebruik en het de normaalste zaak van de wereld vinden, dus het resultaat van de test was dus ook positief. En dan komt er ook nog bij kijken dat het via de media ook nog deels wordt ‘’gestimuleerd’’. Het liedje I’’m in Love with the coco, zorgt ervoor dat de jeugd wel degelijk wordt gestimuleerd om drugs/alcohol te gaan gebruiken. En dan is het wel te begrijpen dat zorginstellingen (waaronder Turning Point) zich zorgen maken met de komst van CARNAVAL . 2Weken lang is er carnaval op het eiland en dan is het voor kinderen niet moeilijk om aan drugs en alcohol te komen.

Ik ben nu ook begonnen op Ujima. Dit is een kinderopvang door Judith Arndell zelf opgezet en wordt nu via verschillende fondsen gefinancierd. Hier leven kinderen van 8 tot 16 jaar in het huis.Ze gaan naar school als ieder ander kind, maar komen dan in dit ‘’kinderhuis’’ terug. Deze opvang geeft de kinderen kans op een mooie toekomst, waarbij ze worden begeleid en opgevoed door hulpverleners. Wegens gedragsproblematiek bij de kinderen en/of 1ouder gezinnen krijgen ze hier begeleiding en onderdak. Ze zien de ouders overigens iedere week. De kinderen zijn heel druk, maar tevens zijn het allemaal toppers.. Leuk om al die kleintjes bij elkaar te zien en ieder kind wil zo stoer mogelijk overkomen. Ik ga hier voorlichting geven waarom drugs en alcohol slecht is en ga ze individueel begeleiden en hun gedragsproblematiek oriënteren. Leuke klus en kijk er naar uit….

Ondanks al het werk, kom ik dan nog wel toe aan ontspanning en vrije tijd?? Ooooh, jazekerrr!! Als ik na 16.00uur niet op het strand lig om bij te relaxen of zwemmen, dan wandel ik in de avond rond of ga op pad met de Nederlanders.

En ohja, dit weekend reis ik naar Curaçao om Laura op te zoeken en de paaseieren maar is te gaan zoeken. Zal wel een hele klus worden om ze niet gesmolten te vinden. Tja..zeg nou zelf, leven als een social worker op de Nederlandse Antillen is zo slecht nog niet.

Bey bey

• 30 Maart 2015 - 21:59

Tanja Wissing :

hoi Tom, gave verhalen en wat lijkt het me super als je die waardering nu al krijgt! Ik hoor je zeggen dat ze mensen genoeg zoeken, hoe ben jij er zo bij gekomen! Want als ik je dat verhaal over dat kindertehuis zie schrijven, begint het bij mij ook wel een beetje te kriebelen, zeker omdat ik natuurlijk al in die sector werk! Als je tijd hebt, zou je me daar iets over kunnen laten weten! Heel veel plezier en succes nog daar.. Groetjes tanja

• 01 April 2015 - 16:23

Cilia:

Hoi Tom!
    Wat kun je mooie verhalen schrijven zeg! Mooi om dat zo te lezen. Zo te zien heb je het wel naar je zin. Wel fijn, want het is je echt gegund. Veel plezier in Curaçao, succes en geniet er nog van. Groetjes en een dikke kus, Cilia

• 06 April 2015 - 20:31

Ineke Hunting:

Weer in levendig verhaal over je dagen op Sint Maarten. Ze zijn goed gevuld, en evenredig verdeeld met werk en ontspanning. Ook nog eens werk dat gewaardeerd wordt, en nooit eindigt. Ben benieuwd naar jouw volgende relaas. Nog veel werkplezier.
    Nog succes gehad bij het paaseieren zoeken? Groetjes.

• 25 Mei 2015 - 18:01

Lindsay:

Hallo Tom,

Mijn naam is Lindsay en ik studeer muziektherapie.
    Van september tot februari ga ik stage lopen op Curaçao.

Voor mijn studie moet ik vragen stellen aan iemand die ervaring heeft of heeft gehad met Social Work op Curaçao.

Ik kwam terecht op jouw blog en vond het erg leuk om alvast wat te lezen over het werk van een social worker op Curaçao! Volgens mij sluit het werk wat je doet goed aan bij de informatie die ik zoek!

Zou je misschien mijn vragen willen beantwoorden? Het kan zijn dat niet alles van toepassing is!

Onderaan mijn bericht staan de vragen.

Hopelijk wil je mij helpen!
    Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
    Lindsay

Vragen Social Work Buitenland:

De opleiding Social Work
    - Hoe bekend is de studie /het vakgebied?

- Vanuit welke invalshoek is het vak ontstaan? Overheid – Volksbeweging

- Is er sprake van een buitenlandse invloed?

- Hoe is het vak /de studie georganiseerd

- Wat zijn organisatorische knelpunten?

- Welke opleidingen zijn er in het land zelf op uw vakgebied?

Doelgroep
    - Bestaat er een doelgroep voor uw beroep? Zo ja, Hoe ziet deze er uit?

- In hoeverre wijkt deze groep af van die in Nederland?

- Hoe wordt er in het land zelf aangekeken tegen de doelgroep?

- Welke methoden worden gehanteerd?

- Welke middelen staan ter beschikking

- Welke toepassingstechnieken kent men?

- In welk opzicht verschilt de toepassing met de situatie in Nederland?

- Welke status heeft het vak en hebben de beoefenaars hiervan?

- In hoeverre is er sprake van ontwikkeling /stagnatie?

Persoonlijke beleving
    - Wat was de duur van het verblijf in het buitenland?

- Wat heeft u daar gedaan?

- Was u daar tevreden over?

- Wat had u anders willen doen?

- Wat waren positieve ervaringen?

- Wat waren negatieve ervaringen?

- Welke nuttige tips heeft u?

• 05 Juli 2015 - 21:50

Lotte:

Hoi Tom,

Erg leuk jouw verhalen als hulpverlener op Curaçao te lezen! Het lijkt me als prof. hulpverlener erg leuk mij, voor een van de verschillende organisaties waar zij de hulp goed kunnen gebruiken, in te zetten. Van 17 september t/m 1 oktober reis ik af naar Curaçao. Zou je me, indien het mogelijk is, kunnen vertellen hoe ik eventueel in contact (mail/website) zou kunnen komen met de betreffende organisaties?

Alvast hartelijk dank en veel succes verder!

Vriendelijke groeten,
    Lotte

• 17 September 2015 - 14:58

Andrea :

Hallo Tom,

Wat een super verhalen zeg. Op dit moment ben ik zelf ook aan het werk in de verslavingszorg. mijn minor heb ik op Curacao (UNA) gedaan en graag zou ik weer terug willen naar de Antillen. Je geeft aan dat ze een te kort hebben aan social workers. ik meld me graag aan om daar te komen werken ;). Heb jij enige tips voor mij? En zou jij mij eventueel kunnen vertellen hoe ik in contact kan komen met de desbetreffende organisaties?

vriendelijke groet,

Andrea

• 26 Oktober 2015 - 21:47

Laura:

Beste Tom,

Ik ben woonachtig op Curacao en volg momenteel de Master Social Work.
    Zou ik jou scripty in mogen lezen? Zo ja, mail je het me?

Hartelijk dank!

• 04 Oktober 2016 - 16:47

Steffie:

Hallo Tom,

Ik ben zelf ook twee jaar geleden afgestudeerd als Social Worker. Mijn ambities zijn om aan de slag te gaan in het buitenland. Zou je mij misschien in contact kunnen brengen met organisaties op de Antillen?

Alvast bedankt en heel veel succes nog!

Met vriendelijke groet,

Steffie

• 20 Maart 2017 - 11:18

Maria:

Hallo!
    Is dit verslag nog actueel?
    Ik zou graag meer willen weten over werken op de Antillen

• 30 Augustus 2021 - 16:57

Dennis Wuister:

Hee Tom,

Ik zit eraan te denken om over een jaar als Social worker ook in Curaçao aan de slag te willen gaan. Kan jij mij toevallig hierover wat informatie geven? Bijvoorbeeld wie kan ik hiervoor benaderen? Contact gegevens of iets dergelijks.